Med projekt Nobelberget (2013-2018) tog Jon placemaking och tillfällig platsaktivering till en ny nivå med ansvar för att förflytta en helt okänt plats till en av Stockholms viktigaste kulturdestinationer. Projekt Nobelberget inkluderade etablering av en klubb och konsertarena, en omslutande teater på 3000 kvm med 150 medskapare, ett coworking för musik och film samt den svenska filialen av Burning Man-rörelsen. Nobelberget Marknad var ett återkommande event som besöktes av uppåt 10 000 personer per tillfälle.
2017 belönades Jon av Sweden Green Building Awards med ”Priset för positiva bidrag till en hållbar stadsutveckling i Sverige” för arbetet med Nobelberget. Efter skapandet av kulturdestinationen, hade Jon även en central roll i framtagandet en ny stadsdel på Nobelberget, med förankring i platsidentiteten från det tillfälliga kulturprojektet.
Nobelberget växer idag fram till en stadsdel med 500 bostäder, kreativa kontor, kultur och mötesplatser.