Slakthusområdet

Stockholm

Från industriområde till hela Stockholms mötesplats för mat, kultur och upplevelser.

I Slakthusområdet ansvarade Jon i sin dåvarande roll som affärsutvecklingsansvarig på Atrium Ljungberg för att ta fram vision, koncept för en helt ny typ av stadsdel där kulturen – både kulturproduktion och upplevd kultur - är integrerad i stadsdelen från dag ett. En 24-timmarstad, som från start designats för att hantera traditionella målkonflikter mellan boende och kulturliv. 

Mat och matkultur är en hörnpelare i områdets utveckling, vilket är en hyllning till dess historiska koppling till matproduktion. Detta kompletteras med en ambition att bredda det kulturella erbjudandet, med bl. a. konst, musik och dans, för att stimulera både den sociala interaktionen och den ekonomiska vitaliteten i området. 

Sedan tillträdet av Slakthusområdet ansvarade Jon för destinationsutvecklingen och för att ta visionen till verklighet. Detta arbete inkluderade bl.a. etableringen av Fållan (klubb och konsert venue för 2500 personer), Hus 26 (2500 kvm handplockad mat och dryck) samt ett brett community av kreativa aktörer på platsen samt programmeringen av tillfälliga aktiveringar som bl.a. Parkteatern, Popaganda-festivalen, Brilliant Minds och Gatherfestivalen.

Kontakta oss för mer information
No items found.